Spilleregler

Spillet i korte trekk.
Det er spiller mot spiller. Vinneren tar alt. En spiller om å få flest poeng. En får poeng basert på hvilken sone man treffer på banen. Den første spilleren som når 21 poeng vinner spillet. Man vinne med 2 poeng. Dette betyr at om man når 20 poeng, så må man likevel få 2 poeng for å vinne. Det finnes tre forskjellige soner. Sone 1, 2 og 3.

Forberedelser
Ta frem ditt Donkey Ball sett, legg frem banen på en overflate dere ønsker å spille på. Om dette er et bord, på bakken eller noe annet, er opp til dere. Finn fram Ballsene, dere spiller med seks i gangen, tre på hver spiller. Dere kan gjerne bruke husregler om dette skulle være ønskelig. Legg til en ekstra Ball, eller fjern en. Gjør spillet til deres eget. Skulle Ballsene eller banen være skitten, er det bare å benytte vann for å rense dem.

Spillets gang
Én av spillerne setter spillet i gang ved å kaste en Ball mot motstanderens side. Den andre spilleren gjør det samme. Spillerne fortsetter med å kaste Ballsene annenhver gang. Videre spiller dere til en av dere vinner.

Generelle regler for spill.
Hver sone på banen gir forskjellig mengde poeng basert på hvor Ballsene treffer. Treffer man sone 1, gir dette 0 poeng. Treffer man sone 2, gir dette 1 poeng. Treffer man sone 3, gir dette tre poeng.
Bommer en på banen, så gir dette ett minuspoeng. En får også ett minuspoeng om en treffer på sin egen side av banen, altså din side av midtlinjen. Det er også viktig at spillerne ikke har albuen sin over bakerste strek under et kast.

Hva skjer om en treffer strekene?
Hvis ballen lander på den ytterste streken eller streken til sirkelen, gis det null poeng. Det å treffe den innerste streken til sone 2 telles som treff. Midtstreken gir ett minuspoeng. Dette må dere gjerne lage egne regler rundt. Spill slik dere selv ønsker!

Sparx-situasjon og presisjonspoeng.
(valgfrie tilleggsregler)

Har begge spillerne nådd 20 eller 21 poeng, slår reglene for sparx-situasjon og presisjonspoeng inn. 
Herfra endrer spillet seg drastisk. Målet går fra å anskaffe flest poeng til sammen, over til å vinne to runder på rad. Dette gjøres ved at begge spillerne starter i en sparx-situasjon, den spilleren som vinner runden, altså får flest poeng, hvor begge er i en sparx-situasjon, får presisjonspoenget. Om den samme spilleren vinner på nytt, vinner vedkommende spillet. Om spilleren derimot skulle tape runden hvor hen har presisjonspoenget, går begge tilbake i en sparx-situasjon, og prosessen starter på nytt.

Vinner av spillet.
Du vinner spillet ved å nå 21 poeng før motstanderen din.


Forslag til tilleggsregler:
Klistre sammen ballene:
Ballene kan klistres sammen til en enhet. Når disse kastes må alle tre ballene treffe i samme sone for at spilleren skal få poenget.
I dette tilfellet vil spilleren få ett ekstra poeng per ball som treffer inn i sonen.  Om spilleren bommer med en eller flere baller blir det null poeng.

Ballsenes rekkefølge:
Den siste Ballen som kastes gir 5 poeng om en treffer i sone 3. Men den gir også ett minuspoeng i sone 1.

Spilleregler

Spillet i korte trekk.
Det er spiller mot spiller. Vinneren tar alt. En spiller om å få flest poeng. En får poeng basert på hvilken sone man treffer på banen. Den første spilleren som når 21 poeng vinner spillet. Man vinne med 2 poeng. Dette betyr at om man når 20 poeng, så må man likevel få 2 poeng for å vinne. Det finnes tre forskjellige soner. Sone 1, 2 og 3.

Forberedelser
Ta frem ditt Donkey Ball sett, legg frem banen på en overflate dere ønsker å spille på. Om dette er et bord, på bakken eller noe annet, er opp til dere. Finn fram Ballsene, dere spiller med seks i gangen, tre på hver spiller. Dere kan gjerne bruke husregler om dette skulle være ønskelig. Legg til en ekstra Ball, eller fjern en. Gjør spillet til deres eget. Skulle Ballsene eller banen være skitten, er det bare å benytte vann for å rense dem.

Spillets gang
Én av spillerne setter spillet i gang ved å kaste en Ball mot motstanderens side. Den andre spilleren gjør det samme. Spillerne fortsetter med å kaste Ballsene annenhver gang. Videre spiller dere til en av dere vinner.

Generelle regler for spill.
Hver sone på banen gir forskjellig mengde poeng basert på hvor Ballsene treffer. Treffer man sone 1, gir dette 0 poeng. Treffer man sone 2, gir dette 1 poeng. Treffer man sone 3, gir dette tre poeng.
Bommer en på banen, så gir dette ett minuspoeng. En får også ett minuspoeng om en treffer på sin egen side av banen, altså din side av midtlinjen. Det er også viktig at spillerne ikke har albuen sin over bakerste strek under et kast.

Hva skjer om en treffer strekene?
Hvis ballen lander på den ytterste streken eller streken til sirkelen, gis det null poeng. Det å treffe den innerste streken til sone 2 telles som treff. Midtstreken gir ett minuspoeng. Dette må dere gjerne lage egne regler rundt. Spill slik dere selv ønsker!

Sparx-situasjon og presisjonspoeng.
(valgfrie tilleggsregler)

Har begge spillerne nådd 20 eller 21 poeng, slår reglene for sparx-situasjon og presisjonspoeng inn. 
Herfra endrer spillet seg drastisk. Målet går fra å anskaffe flest poeng til sammen, over til å vinne to runder på rad. Dette gjøres ved at begge spillerne starter i en sparx-situasjon, den spilleren som vinner runden, altså får flest poeng, hvor begge er i en sparx-situasjon, får presisjonspoenget. Om den samme spilleren vinner på nytt, vinner vedkommende spillet. Om spilleren derimot skulle tape runden hvor hen har presisjonspoenget, går begge tilbake i en sparx-situasjon, og prosessen starter på nytt.

Vinner av spillet.
Du vinner spillet ved å nå 21 poeng før motstanderen din.


Forslag til tilleggsregler:
Klistre sammen ballene:
Ballene kan klistres sammen til en enhet. Når disse kastes må alle tre ballene treffe i samme sone for at spilleren skal få poenget.
I dette tilfellet vil spilleren få ett ekstra poeng per ball som treffer inn i sonen.  Om spilleren bommer med en eller flere baller blir det null poeng.

Ballsenes rekkefølge:
Den siste Ballen som kastes gir 5 poeng om en treffer i sone 3. Men den gir også ett minuspoeng i sone 1.

Spilleregler

Spillet i korte trekk.
Det er spiller mot spiller. Vinneren tar alt. En spiller om å få flest poeng. En får poeng basert på hvilken sone man treffer på banen. Den første spilleren som når 21 poeng vinner spillet. Man vinne med 2 poeng. Dette betyr at om man når 20 poeng, så må man likevel få 2 poeng for å vinne. Det finnes tre forskjellige soner. Sone 1, 2 og 3.

Forberedelser
Ta frem ditt Donkey Ball sett, legg frem banen på en overflate dere ønsker å spille på. Om dette er et bord, på bakken eller noe annet, er opp til dere. Finn fram Ballsene, dere spiller med seks i gangen, tre på hver spiller. Dere kan gjerne bruke husregler om dette skulle være ønskelig. Legg til en ekstra Ball, eller fjern en. Gjør spillet til deres eget. Skulle Ballsene eller banen være skitten, er det bare å benytte vann for å rense dem.

Spillets gang
Én av spillerne setter spillet i gang ved å kaste en Ball mot motstanderens side. Den andre spilleren gjør det samme. Spillerne fortsetter med å kaste Ballsene annenhver gang. Videre spiller dere til en av dere vinner.

Generelle regler for spill.
Hver sone på banen gir forskjellig mengde poeng basert på hvor Ballsene treffer. Treffer man sone 1, gir dette 0 poeng. Treffer man sone 2, gir dette 1 poeng. Treffer man sone 3, gir dette tre poeng.
Bommer en på banen, så gir dette ett minuspoeng. En får også ett minuspoeng om en treffer på sin egen side av banen, altså din side av midtlinjen. Det er også viktig at spillerne ikke har albuen sin over bakerste strek under et kast.

Hva skjer om en treffer strekene?
Hvis ballen lander på den ytterste streken eller streken til sirkelen, gis det null poeng. Det å treffe den innerste streken til sone 2 telles som treff. Midtstreken gir ett minuspoeng. Dette må dere gjerne lage egne regler rundt. Spill slik dere selv ønsker!

Sparx-situasjon og presisjonspoeng.
(valgfrie tilleggsregler)

Har begge spillerne nådd 20 eller 21 poeng, slår reglene for sparx-situasjon og presisjonspoeng inn. 
Herfra endrer spillet seg drastisk. Målet går fra å anskaffe flest poeng til sammen, over til å vinne to runder på rad. Dette gjøres ved at begge spillerne starter i en sparx-situasjon, den spilleren som vinner runden, altså får flest poeng, hvor begge er i en sparx-situasjon, får presisjonspoenget. Om den samme spilleren vinner på nytt, vinner vedkommende spillet. Om spilleren derimot skulle tape runden hvor hen har presisjonspoenget, går begge tilbake i en sparx-situasjon, og prosessen starter på nytt.

Vinner av spillet.
Du vinner spillet ved å nå 21 poeng før motstanderen din.


Forslag til tilleggsregler:
Klistre sammen ballene:
Ballene kan klistres sammen til en enhet. Når disse kastes må alle tre ballene treffe i samme sone for at spilleren skal få poenget.
I dette tilfellet vil spilleren få ett ekstra poeng per ball som treffer inn i sonen.  Om spilleren bommer med en eller flere baller blir det null poeng.

Ballsenes rekkefølge:
Den siste Ballen som kastes gir 5 poeng om en treffer i sone 3. Men den gir også ett minuspoeng i sone 1.

Instruksjonsvideo